Blog 360º

Medi ambient

400
go

Banys de bosc: els beneficis del medi ambient en la salut

Redueix l'estrès, l'ansietat i la ira; l'insomni, la depressió i la fatiga; millora l'estat d'ànim, la vitalitat i el benestar psicològic; enforteix el sistema immunitari; rebaixa la freqüència cardíaca i la tensió arterial.

Taula de continguts
Llegir-ne més

Per Carmen Gómez-Cotta

 

Són només algunes de les seves innombrables bondats, segons revela l'estudi Banys de bosc, una proposta de salut, que ha elaborat l' Observatori de Salut i Medi Ambient de l'Institut DKV de la Vida Saludable, en col·laboració amb l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal).

 

Banys de bosc

Aquestes últimes dècades, el ritme accelerat i la progressiva urbanització de les societats en què vivim han provocat un augment de mals com l'obesitat, la diabetis, la pressió arterial, l'ansietat, l'insomni, l'estrès o els estats depressius. Els espais verds ajuden a pal·liar-ne els símptomes.

“Molts d'aquests trastorns tenen el seu origen en un estil de vida accelerat i inconscient. Els éssers humans generem estats interns a partir de la nostra interacció amb els estímuls externs. Els espais verds proporcionen una estimulació sensorial òptima per generar estats interns de calma física, claredat mental i confiança emocional, per contrarestar així l'estrès característic de l'era moderna”, explica Rocío Lacasa, psicòloga experta en ansietat i estrès i directora de TodoSobreLaAnsiedad.com.

Segons l'Institut Nacional d'Estadística (INE), el 59% del personal laboral a Espanya pateix aquesta tensió provocada per situacions angoixants que originen reaccions psicosomàtiques o trastorns psicològics. No en va, les baixes laborals degudes a aquesta causa se situen entre el 30% i el 40%.

“El silenci, els sons de la natura o la qualitat de l'aire faciliten un descans físic i mental que renova l'energia crònicament esgotada en els entorns metropolitans. Promou l'exercici físic i reconnecta amb la nostra part més primitiva, recuperant sensacions bàsiques de plaer que se solen perdre en la marea urbana. D'aquí ve la importància no només de tractar, sinó també de prevenir”, afegeix Lacasa.

L'estudi –la primera publicació en espanyol amb proves acreditades sobre els beneficis saludables dels ecosistemes forestals– pretén conscienciar la població sobre la importància que el medi ambient té per a la salut i el benestar de les persones, així com impulsar els banys de bosc com a teràpia preventiva.

“Per bé que hi ha una àmplia conscienciació institucional i social sobre els efectes negatius que la contaminació pot tenir en la nostra salut i qualitat de vida, les bondats dels espais naturals en les persones no són tan conegudes”, explica Josep Santacreu, conseller delegat de DKV. “En els temps actuals, en què l'estrès, la tensió, la fatiga mental i l'ansietat són el pa de cada dia, diversos estudis científics indiquen que l'exposició a la natura s'està erigint com una recomanació de salut senzilla i beneficiosa per al nostre benestar tant mental com físic”, afegeix.

Tal com afirma l'Organització Mundial de la Salut (OMS), la salut és molt més que l'absència d'afeccions o malalties. És un estat dinàmic de benestar físic, mental i social complet, en el qual actuen factors genètics, culturals, socials, econòmics i mediambientals. En la promoció de la salut, la natura hi juga un paper fonamental. “No hi ha dubte que els resultats obtinguts fins al moment ens permeten considerar el contacte amb els espais verds com una pràctica saludable i preventiva, tant per a malalties psíquiques com físiques”, assenyala Marta Pahissa, responsable de Desenvolupament i Gestió de Projectes de Medi Ambient de DKV Seguros i coordinadora de la publicació.

 

D'origen nipó

Durant la història evolutiva, l'home sempre ha estat en contacte amb la natura. Fa mig segle, el 70% de la població mundial vivia en zones rurals. El 2007, la urbana ja va superar la rural i es preveu que el 2050 dues de cada tres persones visquin en ciutats, segons dades del Banc Mundial.

“Malgrat haver-nos adaptat amb èxit a la urbanització de la societat, estem dissenyats per viure a la natura. Si no cuidem les nostres necessitats bàsiques de descans i moviment, els nostres sentits se sobrecarreguen, s'atrofien i generen tota mena de símptomes i síndromes d'estrès”, adverteix la psicòloga Lacasa, que aconsella “recuperar la slow life, no per modes, sinó per supervivència”.

Per això, s'han començat a promoure –i fins i tot a prescriure de forma preventiva i curativa– les bondats dels espais naturals en diversos llocs del món, com ara els països nòrdics o el Japó, un lloc molt competitiu amb altes taxes de suïcidi. Les víctimes certificades per mort per excés de feina van superar les dues mil l'any 2015, segons dades del Ministeri de Treball japonès.

Des de principis de la dècada dels 80, el Japó fomenta els banys de bosc (Shinrin-yoku) com a pràctica terapèutica. De fet, hi ha empreses nipones que ofereixen als seus treballadors aquest mètode antiestrès inspirat en les tradicions budistes i sintoistes, que consisteix a visitar els boscos i connectar amb l'entorn amb tots els sentits. Així, doncs, les sessions de Shinrin-yoku proposen un passeig entre els arbres, asseient-se, estirant-se, observant els seus diversos elements naturals i gaudint del silenci i els sons per aprofitar els beneficis que els espais verds tenen sobre la salut física i mental de les persones.

“Es tracta de reconnectar amb la natura i, sobretot, de fer un viatge interior”, explica Alex Gesse, guia certificat per l'Association of Nature and Forest Therapy (ANFT) i fundador de Shinrin-yoku Barcelona. Els resultats són tan positius que actualment s'estima que entre un i dos milions de japonesos practiquen banys de bosc cada any en algun dels múltiples itineraris forestals terapèutics certificats per l'Agència Forestal del Japó.

"A Barcelona està creixent la demanda d'aquesta dinàmica d'empresa per connectar amb la natura. Deixant de banda les estadístiques, observes que, quan canvien d'escenari, els empleats interactuen, abaixen el ritme frenètic amb què arriben, s'obliden per un moment del telèfon mòbil, gaudeixen del silenci i dels sons que envolten l'atmosfera”, diu Gesse.

Els Shirin-yoku no són una excursió qualsevol al bosc, sinó un passeig meditatiu, una activitat terapèutica recomanable per a perfils molt variats i amb un ampli ventall de possibilitats per gaudir-ne, tant per compte propi com en companyia d'un guia especialitzat. “Té un component espiritual important que promou la comunicació amb la natura. Les activitats se centren a percebre l'entorn dels sentits. Cada persona interactua amb el bosc tal com ella és. La majoria simplement es relaxa. Molts senten gratitud cap al bosc o senten que els neteja per dins”, conclou Gesse.

 

On es pot fer un bany de bosc?

La companyia asseguradora DKV Salut ha creat un perfil a l'aplicació Wikiloc per suggerir rutes a la natura en què és possible fer aquesta activitat. A totes s'hi pot consultar informació com l'itinerari, baixar el mapa cartogràfic i veure l'equipament necessari, la dificultat i durada, comentaris i aportacions d'usuaris, així com altres característiques generals, limitacions i precaucions que s'han de prendre a l'hora de fer qualsevol bany de bosc. Actualment, totes les rutes es localitzen en boscos de gestió pública i la majoria són circulars, amb un traçat molt clar per evitar pèrdues i amb molt poc desnivell. No es tracta de fer running o trekking, sinó de submergir-se en l'entorn forestal.

Ocultar