Menú setmanal saludable i ecofriendly en pocs passos

Portar la planificació d'un menú setmanal saludable i respectuós amb el medi ambient és cada vegada l'objectiu de més persones

menú setmanal saludable
Índex
Llegir-ne més

Menjar és una necessitat bàsica de l'ésser humà i ha passat de ser una acció primària purament per a la supervivència a fer córrer rius de tinta sobre centenars de maneres d'abordar l'assumpte. Ingerir més o menys carn? anar al mercat o al súper? prendre qualsevol classe d'aliment o només productes de temporada? D'aquesta manera, aquest tema ha aconseguit transcendir el mateix fet d'adquirir nutrients.

Per bé que el menjar és el “motor de la vida” a causa de la seva aportació al funcionament del nostre cos, també té un paper fonamental en la cura del planeta. Per aquesta raó, mantenir un menú setmanal saludable és una de les fórmules més viables per alimentar-nos de manera adequada al mateix temps que som respectuosos amb el medi ambient.

Una pinzellada a un menú setmanal saludable

  • Prendre almenys 2 racions al dia de verdures i com a mínim 2 peces més de fruita.

  • Menjar diverses vegades al dia en petites quantitats és molt millor que menjar grans quantitats molt poques vegades al dia

  • Garantir com a mínim 2 o 3 plats de llegums a la setmana i no sobrepassar les 3 o 4 racions tant de carn com de peix.

  • Fer de l'oli d'oliva verge extra i la fruita seca les principals fonts d'obtenció de greix

  • Limitar el consum de carn vermella i processada, així com de brioixeria, productes precuinats i ultraprocessats.

menú setmanal saludable
Infografia: menú setmanal saludable

Del plat al planeta Terra

El que posem en el nostre plat té repercussió en tot el planeta a causa de factors com la petjada de carboni (la quantitat de gasos amb efecte d'hivernacle que s'emeten a l'atmosfera a causa de l'acció humana). Aquesta és la raó per la qual, a més de complir amb les necessitats nutritives de l'organisme, es recomana triar un producte local de proximitat, ja que el seu transport és molt més senzill i menys contaminant. Així, l'alimentació s'ha d'adaptar al territori, apostar per la utilització de l'agroecologia i prioritzar els productes procedents d'origen vegetal. Igualment, ha d'advocar per minimitzar els aliments ultraprocessats, la producció dels quals contribueix a la contaminació del sòl i l'aigua, a l'efecte hivernacle, a la pobresa i la fam a escala mundial.

Consells per a un menú setmanal saludable i ecofriendly

  • Substituir aliments massa excessius per alternatives més saludables.- Cercar les receptes que més ens agraden i intentar reelaborar-les amb una mirada en el que és sostenible i apropiat a través de la substitució d'aliments.

  • Elaborar una llista de la compra.- Aquest vell truc farà que els teus àpats estiguin més ben planificats, a no malgastar els diners i a tirar o desaprofitar molts menys aliments.

  • Consumir verdures i fruites de temporada.- Apostar per aquesta opció no només fomentarà la preparació de plats deliciosos, sinó que, a més, pot potenciar el comerç local a la teva zona i la reducció d'emissions de carboni en baixar la demanda de productes que no es produeixen a la teva àrea.

  • Reduir el consum de carn setmanal a “ocasional”.- Un abús de proteïna animal pot arribar a tenir greus conseqüències en el nostre organisme, per la qual cosa és una bona idea tenir en consideració altres alternatives que reemplacin la carn o, en qualsevol cas, disminuir la seva ingesta setmanal. A més d'això, la ramaderia és la causant d'un percentatge d'emissions de gasos amb efecte d'hivernacle més freqüents.

  • Augmentar la quantitat de llegums que prenem a la setmana.- Aquest grup d'aliments tan versàtil permet preparar moltes noves receptes per evitar caure en l'avorriment. S'aconsella ingerir de 3 a 4 vegades per complir amb un menú setmanal saludable.

  • La dieta més visual.- Hi ha alguns recursos que es poden usar per aprendre i retenir més fàcilment com funciona l'alimentació com ara la piràmide alimentària, a la base de la qual hi ha els aliments que hem de prendre cada dia i va reduint la seva freqüència a mesura que la piràmide va disminuint de mida. Així mateix, el “plat de Harvard”és un famós sistema que divideix el plat en fraccions i mostra quina és la fórmula en percentatges més adequada d'aportar nutrients al nostre cos separant-los per grups d'aliments.

Problemes per dur a terme aquest objectiu

  • Cultura de la dieta.- Moltes vegades es tendeix a confondre portar un estil de vida saludable amb fer una dieta. Per aquesta raó, moltes persones associen una alimentació equilibrada amb una cosa avorrida, exigent i restrictiva, cosa que pot allunyar-les fàcilment d'una nutrició correcta.

  • Estalvi de temps.- Fer el nostre propi menjar implica una organització prèvia (compres, ingredients disponibles, estris per cuinar), la qual cosa requereix certa capacitat de maneig i gestió del nostre temps. Això fa que sigui fàcil caure en opcions molt menys aconsellables com el menjar ultraprocessat o el menjar ràpid a domicili.

  • Facilitat d'accés a ultraprocessats.- Com s'esmentava al punt anterior, els ultraprocessats són una solució ràpida, fàcil i barata a l'hora de plantejar un dinar , i la seves altes quantitats d'additius els fa molt més atractius que el menjar real.

Si alguna cosa podem concloure, és que menjar va més enllà de la nutrició. El menjar orbita al voltant de moltes coses avui dia com la preocupació pel medi ambient, i té un alt component social gràcies a la facilitat de reunir la gent i establir relacions afectives a través d'ella, per la qual cosa cercar un moment per elaborar un menú setmanal saludable és un bon punt de partida per mantenir un bon balanç alimentari i benestar social.

 

Pablo Rodríguez

Ocultar